Több hagyományra és vallási szokásra is visszavezethető
Pünkösd ünneplése. Legelterjedtebb és legismertebb gyökere a keresztény
valláshoz kötődik. A katolikus pünkösdi ünnep tárgya a húsvéti misztérium
beteljesedése: a Szentlélek eljövetele, és ez lett az Egyház születésnapja is. Húsvét után 50 nappal, (vagy 7 héttel) a Szentlélek
kiáradásának ünnepe a Pünkösd. Vasárnap és hétfőn tartják az ünnep nyilvános
részét, de összesen egy hétig tart maga a Pünkösdi ünnep.
A keresztény vallás írása szerint Jézus feltámadása után megígérte
az embereknek, hogy elküldi hozzájuk Isten szent szellemét, ezzel jelképezve az
Atya és a Fiú szeretetének kiáramlását az emberekre. Ez a szeretet áradt Jézus
tanítványaira és az apostolokra a Szentlélek eljövetelekor. A bibliai leírás egy
hirtelen érkező zúgó szélről és tűzről számol be, ahogy megérkezik a
Szentlélek és átjárja a jelenlevő tanítványokat és apostolokat. A Bibliában
erről a próféták is beszélnek, még Jézus születése előtt, illetve Keresztelő
Szent János is jövendölte, hogy Jézus az embereket Szentlélekkel és tűzzel
fogja megkeresztelni.
A Szentlélek jelképe a galamb, mert amikor Jézust
megkeresztelték, akkor galamb szállt a vállára, ezzel jelezve, hogy a
Szentlélek belé költözött.
Zsidó vallási alapja is van a pünkösdi ünnepnek, csak nem
a Szentlélek eljöveteléhez kötik, hanem az első kenyér ünnepének tartják. Neve
Shavuot. Az egyiptomi kivonulás ünnepe után számított 50. napon tartják. A
jelképei – a keresztények jelképeihez hasonlóan – a szélrohamhoz hasonló zúgó
hang és lángnyelvek. A zsidók szent írásában a történet szerint a zúgó szél és a lángnyelvek megjelenésekor az emberek megteltek a Szent Szellemmel.
Az ünnep görög változata is létezik, ennek elnevezéséből
származtatják a magyar pünkösd kifejezést is, mert a görög pentékoszté – vagyis
50. hasonló hangzású, mint az ünnep magyar neve.
Pünkösd magyar vonatkozásai
A magyar kultúrkörben is többféle eredete van, az egyik egy
tavaszköszöntés, a római Flora istennőt köszöntötték, aki egyfajta
termékenységi istennő volt. Ebből ered az ünnep korabeli elnevezése a florália.
A májusfák leszedésének is ezt az időpontot választották, és
tánccal, evéssel ünnepelték a tavaszt, az életet. Ugyancsak az év ezen
szakaszára jutott az a fajta tavaszköszöntés, amikor zöld ágakat, bodzavirágot, jázminvirágot és pünkösdi rózsákat tűztek a kerítésekre.
A legismertebb népszokás azonban a pünkösdi király
választása, ami szinte kivétel nélkül mindenhol megjelenik a magyarok lakta
régiókban. Ennek egyik része egy ügyességi verseny, amit a középkor óta
rendeznek pünkösdkor. A versenyben legügyesebb fiatal fiú, férfi lett a
pünkösdi király, aki egy héten át vezethette a többi legényt, ingyen ihatott a
kocsmában, és az összes akkor tartott esküvőre, mulatságra is hivatalos volt. A
királyi cím egy hétig volt érvényben, de volt, ahol akár egy évig is élvezhette
tulajdonosa a vele járó kedvezményeket.
A köznyelvben jelzővé is vált a „pünkösdi királyság”
szókapcsolat, a rövid ideig tartó sikereket nevezik így.
A pünkösdi királynéjárás a lányok által előadott ünnepi
énekek és táncok voltak. Négy nagyobb lány és egy kisebb jártak a faluban a
házakhoz. A magasabb négy lány egy kendőt tartott a kislány fölött úgy, hogy a
kendő sarkait fogva feszítették ki. Ez a menet járt házról-házra és pünkösdi
dalokat énekeltek, melyek jókívánságokról szóltak, közöttük a bőséges termésről
is. Egyes helyeken ez a szokás úgy módosult, hogy az öt lányt kísérte a falu
többi lánya is, együtt énekeltek, és a házaknál adományokat is kaptak.
Az adománygyűjtésre pünkösdkor más szokások is kialakultak,
például a törökbasázás, a rabjárás vagy a borzajárás, ahol a fiúk járták a
házakat, énekeltek, táncoltak és tojást vagy pénzt kaptak ajándékba.
Manapság a népszokásokat inkább csak a hagyományőrző
csoportok tartják életben, azonban van egy, már a XV. században is létezett szokás,
ami komoly szerepet tölt be napjainkban is. Ez a Csíksomlyói búcsú, ami
gyakorlatilag egyfajta évenként megtartott zarándoklat és találkozó azok
számára, akik a magyar kultúrát és hagyományokat tisztelik és fenn kívánják
tartani. Az egyik legismertebb Mária-kegyhely található Csíksomlyón, ahova már
pünkösd szombatján megérkeznek a zarándokok, és a kegytemplomban celebrált
istentisztelet után vonulnak át a két Somlyó-hegy völgyébe, ahol koncerteket és
hagyományőrző bemutatókat tartanak.
Írta: Bogdán-Körmöczi Júlia
Az Achirit Ezotéria oldalán megjelenő összes cikk és írás a szerzői jog védelme alatt áll.
Írta: Bogdán-Körmöczi Júlia
Az Achirit Ezotéria oldalán megjelenő összes cikk és írás a szerzői jog védelme alatt áll.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése