Orgonaművész, a
teológia professzora, de első sorban orvos és filozófus, aki szinte egész
életét a szenvedők megsegítésére és az emberi méltóság tiszteletének szentelte.
Kevés olyan
sokoldalú, minden területen kiemelkedő zseniről tudunk, mint amilyen Albert Schweitzer. 1875.01.14-én született, édesapja
protestáns lelkész volt. A mai Franciaország területén éltek (a németek akkor
foglalták el Elzászt), így nem csak a németet, de a franciát is jól beszélte és
sokszínű kultúrát ismerhetett meg. Édesapja parókiáján kezdett el orgonán
játszani, amit a későbbiekben Párizsban, egy neves mesternél folytatott tovább.
Az orgonatanulás mellett
párhuzamosan teológiai és filozófiai tanulmányokat is folytatott.
A tanulmányok végeztével egyszerre lelkészként és docensként is működött.
Mindkét feladat teljes embert kívánt, ő mégis tökéletesen helyt állt mindkét
pozícióban, azonban ezt is kevésnek érezte. 1905-ben meglátta a párizsi egyetem
felhívását, amiben önkéntes orvosokat kerestek afrikai missziójukba. Ezen
felbátorodva kezdte el orvosi tanulmányait - külön engedéllyel, hiszen ekkor
már a strassburgi egyetem docenseként működött – amit sikeresen el is végzett, 1912-ben avatták orvosdoktorrá. Egy évvel később 38 évesen és három diplomával
indult el Afrikába, ahol a mai Gabon
területén kórházat alapított. Közben kitört az első világháború, és mint
egy másik „ellenséges állam polgárát”
az elsők között helyezték házi őrizetbe a francia hatóságok. Ez idő alatt
dolgozta ki hitvallását és etikai nézeteit, ami az élet tiszteletén, egymás kölcsönös
megbecsülésén alapszik. A háború végeztével visszatért az akkor már Franciaországhoz
tartozó Elzászba, francia állampolgárságot kapott és újra lelkészként kezdett
dolgozni. Az emberek iránt érzett olthatatlan szeretete és segíteni vágyása
inspirálta arra, hogy előadásokat tartson Svédországban, és orgonakoncerteket
adjon. Az ebből származó bevételekből újra alapította őserdei kórházát,
visszatért Afrikába, ahol az újjáépített kórházában betegeket, köztük több száz
leprást ápolt. A második világháború után ide-oda utazgatott Afrika és Európa
között, koncertezett és előadásokat tartott, ami ezután is fő bevételi forrása
maradt. 1952-ben Nobel-békedíjat kapott,
aminek bevételét szintén az afrikai kórházának fenntartására fordította.
Munkabírása élete végéig bámulatos volt. A halál 90 éves korában az afrikai
Lambarénében érte.
Az, hogy miért
érzett olyan erős vágyat az elnyomottak és szegények segítésére, miért volt
ellene a háborúknak és minden fajta hátrányos megkülönböztetésnek, azonnal
látszik sorsszámából: 9-es típusba
tartozik. A 9-es típus (főként a 27/9-es), állandó egyedülléttől és magánytól
szenved. Mélyen megérinti minden igazságtalanság, mivel igazságérzete túlontúl
fejlett. Ideákat kerget és maximalista, egyszerre több szakmában is kiemelkedőt
tud nyújtani. Számára szinte természetes a szolgálat, segítőkészsége kiemelkedő
a többi típushoz képest. Naiv és ideákat kerget, de ez az a képesség, amivel
újat tud alkotni, szembe tud fordulni a fennálló hatalommal és világnézettel
(gondoljunk csak Gandhira, aki szintén 27/9-es csoportba tartozik) és valami
olyat tud életre hívni, ami az egész emberiség számára maradandó és példa
értékű. Magányukat a 9-esek leginkább azzal tudják feloldani, hogy
képességeikkel másokat szolgálnak, és ez az, amivel teljesítik életfeladatukat.
Ha Albert Schweitzer részletes képletét nézem, feltűnő, hogy a 3-6-9-es sík az elsődleges mátrixból
hiányzik. Ez a sík intellektualitást, emberbarátságot, szolgálatkészséget
kölcsönözne a szülöttnek. Ha egy teljes sík hiányzik, akkor a hiány betöltése a
feladat, hogy mindazokat a képességeket elsajátítsa, amit az adott sík
képvisel. Schweitzer segítségére volt ebben a 9-es sorsszáma és az 1-4-7-es sík megléte. Ez a sík a
gyakorlatiasságot és a kemény munkabírást jelenti. Akinek ez a síkja az
elsődleges képletében teljes, annak jó a kézügyessége, becsületes, jó értelemben
vett racionalitás jellemzi, szorgalmas és barátságos.
Ennek segítségével tudott a semmi közepén
létrehozni egy kórházat, tudta megszervezi annak ellátását, valamint eszméit
ezzel a síkkal tudta átültetni a gyakorlatba. Ez segített neki előadó körútjainak
és koncertjeinek szervezésében, amiből a kórház tevékenységét finanszírozta.
Részletes képélete arról árulkodik, hogy rendkívül lendületes volt, példájával
inspirált másokat (két 5-ös a teljes képletben), megjelenik az empátia és
spiritualitás és az otthoni környezetben való zárkózottság (1-esek és 7-esek a
képletben). Életét teljesen a munka töltötte ki, otthon valószínűleg szeretett
egyedül lenni, saját privát területére visszahúzódni, ami kihívást jelenthetett
feleségének és lányának is.
Egész életében
fellépett az agresszió és a fegyverkezés ellen, előadó körútjain az élet
tiszteletéről és a kölcsönös megbecsülésről beszélt. Fejfáját maga faragta, és
sírhelyét is ő jelölte ki. A gaboni kormány egy képviselője temetésén így
búcsúzott tőle: „Meghalt a tiszteletre
legméltóbb és a világ legtiszteltebb polgára, … a legöregebb és leghíresebb
gaboni.” A helyiek halála után is Ogangának, vagyis Nagy Fehér Varázslónak
nevezték. Kórháza halála után is tovább bővült és folytatta tevékenységét, a
mai napig adományokból tartja fenn magát. Évente érkeznek ide orvosok a világ
minden részéből, hogy gyakorlatukat itt szerezzék meg, sokan közülük utána is
maradnak, hogy önkéntesként dolgozzanak tovább.
“Nem tudom
mi a sorsod, de egy dolgot tudok: csak azok lesznek igazán boldogok, akik
keresték és megtalálták, hogyan lehet másokat szolgálni.”
“Időt kell
szakítanod embertársaidra, tégy valamit másokért, ha még oly apróságot is —
valamit, amiért fizetséget nem kapsz, csupán a kitüntető érzést, hogy
megtehetted.”
A cikket írta: Fejérvári Laura, okleveles számmisztikus
Az Achirit Ezotéria oldalán megjelenő cikkek és írások a szerzői jog végeleme alatt állnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése