...de ez vajon
mire?
Az életünkben
felbukkanó problémáinknak és kellemetlenségeinknek célja van. Ahhoz, hogy
megszabaduhassunk ezektől, először azt kell kideríteni, hogy mi a céljuk, és
hogyan alakultak ki az évek során. A leggyorsabban ezt hipnoanalízissel lehet
megtenni.
Nemrég azért
keresett meg valaki, mert feledékenységgel küzdött, amit „genetikusan örökölt
az édesapjától.” Nagyon kellemetlen volt a számára, mert még negyven éves sem
volt, és üzletemberként dolgozott. Gyakran feledkezett el arról, ami a
tárgyaláson elhangzott, és ez akadályozta a közvetlen és könnyed kapcsolatok
építésében, és így a karrierje építésében. Ahhoz, hogy megszabaduljon a
feledékenységétől, előbb ki kellett deríteni, hogy miért alakította ki. Azért
alkalmazta az életében, mert valamilyen számára hasznos célt szolgált.
Megkérdeztem tőle,
hogy miért lenne jó neki, ha nem felejtene el dolgokat. Ezt válaszolta: „presztizsben
jobb lenne, ha kapásból tudnék válaszolni, és határozottabban tudnám az
álláspontomat képviselni, illetve önbizalmat adna.”
Utána azt kezdtem
firtatni, hogy vajon mi a rossz neki abban, hogy feledékeny. A válasz
egyértelmű volt: ”nagyon kínos helyzetekbe kerül azért, mert elfelejt dolgokat”.
Aztán elmesélt egy
kínos esetet: egyik reggel otthon éppen az írósztalánál üldögélt, és a napját
tervezgette, amikor az egyik futó projektjük műszaki vezetője felhívta
telefonon azzal, hogy ott ülnek a kávézóban és várnak rá, mert 9-re beszéltek
meg találkozót. Ekkor 9 óra 5 perc volt. Valóban iszonyúan kínos
helyzetbe került a feledékenysége miatt.
A másik ilyen
töredék már gyermekkorából maradt meg emlékezetében. A tornaöltözőben készülődtek,
amikor belenyilalt a felismerés, hogy otthon felejtette a tornafelszerelését.
Aztán jött a tornatanár, aki viszont úgy döntött, hogy akkor tornanadrág nélkül
kell részt vennie a tornaórán. A következő pillanatban már a tornapályán találta
magát, ahol a lelátóról néhány felsőbb évfolyamos lány kuncogva figyelte őket.
Valószínűleg rajta tréfálkoztak, és ez megint nagyon kínos szituáció
volt számára.
A következő emlék,
ami eszébejutott az volt, hogy rögtön az első tanítási napon bent felejtette az
iskolatáskáját az iskolában, és anélkül ment haza. Otthon anyukája kérdezte meg
tőle, hogy hol a táska. Ekkor. „jutott eszébe”, hogy mi történt.
Még mindig semmi
nyom arra vonatkozólag, hogy ezekben a helyzetekben lenne bármi közös, és semmi
információ arról sem, hogy milyen előnye származik ezekből a feledékeny
helyzetekből. Nem beszélve arról, hogy az önbizalom hiányára sem utalt semmi.
Végül egy óvodáskori
kép bukkant fel emlékezetében. Nagyon megtetszett neki az egyik társának a
kisautója, úgyhogy úgy döntött, hogy elemeli. Beletette a saját zsákjába.
Nemsokkal később már az egész óvoda az autót kereste. Kezdett forróvá válni a
talpa alatt a talaj, hiszen előbb-utóbb valakinek eszébe juthat, hogy nézzék át
az öltözőben hagyott táskákat, szatyrokat. Akkor biztosan le fog bukni.
Kitalálta hát, hogy valamilyen ürüggyel kimegy az öltözőbe – a legkézenfekvőbb
az volt, hogy valamit kint felejtett – majd, miután „megtalálta” az autót,
odaadta az óvónéninek. Az óvónéni így reagálta le az eseményt: „Nem szép dolog
más játékát elvenni!” Tehát lebukott. Így sem kerülte el teljesen a szégyent,
hiszen az óvónéni megrótta, viszont rábizonyítani nem tudták a dolgot, tehát megúszta.
Ami még ennél is fontosabb volt számára az az, hogy szülei sem tudták meg, hisz
nem volt semmi, amit mondhattak volna nekik. Bizonyíték híján, legfeljebb
vádaskodni lehetett volna, azt pedig nem tették meg. A célját tehát elérte, a
„spontán” ötletet innentől kezdve már stratégiaként lehetett alkalmazni: a feledékenység
a legjobb eszköz arra, hogy a kínos, szégyenteljes helyzeteket elkerülje.
Azokat a pillanatokat, amikor ki kellett volna állnia, és el kellett volna
mondania, hogy hibáztott, vagy szembenéznie tévedésével.
Ezen a ponton aztán
„eszébe jutott” az elsős kisiskolás történet korábban hiányzó részlete is: Az
első tanítási napon az udvaron gyülekeztek. Miközben várakoztak, ő az iskolatáskájával
a hátán leugrott egy magasabb beton falról és elszakadt a táskája egyik
pántja. Annyira még jó volt, hogy valahogy a hátán tartsa, de sajnos ahhoz
már kevés, hogy iskola után hazamenjen vele, és szembesüljön azzal, amit ezért
kapni fog. A stratégia ekkor már ki volt dolgozva, csak alkalmazni kellett.
„Bent felejtette” a táskáját a tanítás végén az iskolában, és anélkül ment haza.
Csak akkor jutott eszébe, amikor a mamája rákérdezett, de akkor már késő volt. Egyik
osztálytársa hozta el hozzájuk később. A bent felejtett táskával viszont sajnos
az történt, hogy valahogy elszakadt a pántja. Hogy hogyan? Hát azt így nem
lehetett tudni, hiszen ő nem volt ott. Sajnos...
Ismét sikerült
elkerülnie egy nagyon kínos szituációt
azzal, hogy feledékenynek tüntette fel magát, viszont cserébe feledékennyé
vált, amit tudatosan lehetetlen volt kordában tartani. Egész eddigi életében
ezt a stratégiát alkalmazta egyre kifinomultabban, és ugyanakkor tudattalanul.
Azzal, hogy a
kellemetlen jelenség kialakulására és céljára fény derült, lehetősége nyílt
arra, hogy megszabaduljon tőle, azaz felszámolja a feledékenységét.
Loós Balázs
Az Achirit Ezotéria oldalán megjelenő minden cikk és írás a szerzői jog védelme alatt áll.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése